Nya Ford Kuga PHEV var Europas bäst säljande laddhybrid under första halvåret

2021-08-06

Enligt ny data från JATO Dynamics var Fords nya laddhybrid Kuga PHEV den bäst säljande laddhybriden i samtliga segment under årets första halva. Data visar också att europeiska Kuga-förare gillar att köra på el, där 49 procent av den totala körsträckan bland alla förare var på el. 

Enligt anonymiserad data från Ford har Kuga PHEV-förare över hela Europa hittills i år kört 49 procent av sin körsträcka på el, laddat från en extern källa.Kuga PHEV uppnådde högre försäljning i juni än någon föregående månad - med mer än 6 300 sålda enheter - och har nu större försäljningsandel än alla andra Kuga-modeller tillsammans. Under april, maj och juni i år sålde Ford nästan 16 000 Kuga PHEV, mer än en tredjedel över nästa bästsäljande konkurrent under samma period.

Försäljningen av PHEV och helelektriska personbilar ökar i hela Europa när allt fler kunder upptäcker hur deras körbehov kan skötas bekvämt och kostnadseffektivt -särskilt genom att använda hemladdning. Laddhybrider stod för 8,4 procent av alla nya bilar som såldes i Europa under andra kvartalet i år, en ökning med mer än 255 procent jämfört med samma period förra året.

Så använder kunden sin Kuga PHEV

Anonymiserad data som samlats in av Ford, för att hjälpa till att förstå och optimera ägarupplevelsen med laddhybrider, gav insikter om bl.a.

• Förare utnyttjar batterikraften i Kuga PHEV i betydande grad. Nästan hälften (49 procent) av den kollektiva sträckan i år har täckts med enbart extern laddad batterikraft.

• Mer än två tredjedelar av Kuga PHEV-kundernas resor är kortare, lokala resor på 50 km eller mindre som kan slutföras med enbart externt laddad batterikraft. Från mer än 633 000 kördagar i år möjliggjorde bilen mer än 420 000 kördagar med nollutsläpp. Den genomsnittliga dagliga körsträckan var 52 km, vilket är mindre än fordonets 56 km helelektriska körsträcka enligt WLPT.

• Kunderna är trygga när det gäller att använda batteriteknik och har rutinmässig tillgång till laddpunkter. För varje 100 kördagar i en Kuga PHEV fanns det 89 laddningshändelser.

• Kunderna drar nytta av nattladdning och billigare, inhemska elpriser för att minska sina bilkostnader. 35 procent av laddningshändelserna ägde rum över natten med en inkopplingstid på 12 timmar eller mer - två gånger de sex timmar som krävs för att ladda batteriet helt från ett konventionellt 230 volts uttag. Totalt ägde 45 procent av alla laddningshändelser rum över natten, vilket visar att kundens laddningsvanor liknar hur de skulle ladda sin smartphone eller surfplatta.

Att maximera mängden tid som körs på el kan ge betydande ekonomiska fördelar för förarna. Baserat på genomsnittliga bensin- och inhemska elpriser (priser för Tyskland) kan en Kuga PHEV-förare räkna med att betala 113 SEK per 100 km körning med enbart bensinkraft, jämfört med 54 SEK per 100 km enbart med externt laddad el. För en årlig körsträcka på 15 000 km kan detta innebära en besparing på ca 8 700 SEK per år

Ford meddelade tidigare i år att 100 procent av personbilsutbudet i Europa kommer att vara nollutsläppskompatibelt, helelektrisk eller laddhybrider i mitten av 2026; och helelektrisk år 2030. I juli började den helt nya, helelektriska Ford Mustang Mach-E GT säljas för första gången, medan mer än 5 300 Mustang Mach-E-bilar har levererats till kunder i Europa under andra kvartalet 2021.


Kontakta oss



Mustang Mach-e





Aktuella nyheter

Aktuella erbjudanden

Visa alla de senaste erbjudanden från Fordon Tornby AB

Aktuella nyheter

Se alla de senaste nyheterna från Fordon Tornby AB